martedì 28 maggio 2013

Intervista a Futta e Spiri2all


Intervista a Futta e Spiri2all

Il 27 aprile scorso siamo stati al CSOA PANGEA di Porto Torres e abbiamo avuto modo di ascoltare dal vivo gli artisti Corsi Spirt2all che assieme al rapper sassarese Futta hanno realizzato una collaborazione musicale. Abbiamo avuto modo di conoscerli e ne è venuta fuori questa bella intervista: 

La prima dummanda chi vi vurimmu fà è cumenti è naddu lu trabagliu tra di voi?
La prima domanda che vi vogliamo fare è: Com’è è nata la vostra collaborazione?

Spiri2all: Due anni fà, via internet, Futta ci hà chjamatu pà fà un pezzu inseme intitulatu "5 mori". Ci hà subitu pigliata l’invia di fanni un videoclip pà fà passà u nostru missaghju cumunu à una parte maiò di a ghjente isulana. Ci semi visti in Aiacciu, è pà via di u nostru ideale, una granda amicizia hè natta è ci semi missi à cullaburà. Dà tandu avemu iniziatu l’Isulana Familia cù altri artisti amichi corsi è sardi.

Futta: Eu da candu soggu pitzinnu, gratzia a lu mè babbu, aggiu sempri avuddu una passioni manna pà la Cossiga e lu sò poburu, soggu isthaddu in Cossiga, pensu, 15 volthi in vidda mea e tandu era unu pogu di tempu chi tzirchaia calchi gruppu di musiga hip hop pà fà una canzona umpari; cumenti aggiu intesu li cantzoni di li mè amighi Spiri2all aggiu subidu cumpresu chi di siguru no era unu solu lu petzu chi avaremu fattu umpari!
L'aggiu tzichaddi gratzia a internet, avemmu incumentzaddu a fabiddà e semmu divintaddi amighi "on-line", solu daboi avè fattu la cantzona "5 mori" l'aggiu cunusciddi di passona in Ajacciu pa fà lu videoclip di la nosthra prima cantzona!

Cà è lu significaddu chi intindiddi cumunigà cun la cantzona “5 mori”?
Qual è il messaggio che volete trasmettere con la canzone “5 mori”?

Futta: In chidda cantzona più' chi unu significaddu di fondu, sigundu mè tz’è tanta veriddai. Noi fabiddemmu di li prublemi di li nosthri isuli, chi sò li matessi pa tanti così',ma hani puru calchi diffarentzia acchì li nosthri poburi hani pigliaddu dui carreri dibessi pa gherrà e hani fattu imbagli dibessi 'i l’isthoria; dittu chisthu lu sola cosa chi si vò cumingà è l’abbisognu di libarthai pa li nostri poburi.

Spiri2all: Cù 5 mori parlemu di a Corsica è di a Sardegna uniti qui in una sola bandera. Parlemu di a resistenza d’isse due isule di u Maritarraniu di pettu à u culunialismu italianu è francese mà ancu di tutti i guai chi noi scuntremu oghje. In fattu u missaghju d’issu testu ghjè: "Fighjuleti ciò ch'elli anu fattu di a nostra Terra, fighjuleti e cunsiquenze di e pulìtiche cundute in e nostre isule… Sarìa ora ch’isse affare bastessinu !"

Fabiddeddi di asthri chisthioni i li vosthri cantzoni?
Quali altri temi affrontate nei vostri testi?

Futta: Eu in passona fabeddu di tuttu, no veggu lu mondu solu in d’una manera pulitiga o sutziali, ma paj mè tzi sò dui mondi, unu fora e unu drentu, eu fabeddu di tuttu lu chi mi fazzi suffrì, drentu e fora.

Spiri2all: A nostra musica hè à u serviziu di i nostri idei. Pigliemu dunque di pettu temi è fatti pulìtichi è storichi chi ci interpillanu. Issa musica hè una lotta perpetuale pà a libartà di l'Omu è pà a salvezza di i dritti affidati dà a Tarra. A precarità, a lotta pà a sopravvita in un mondu di a finanza duve spariscenu tutti i principii sò temi chi ci inspiranu, è ancu a ruina di a Tarra dà l'Omu ò di l'Omu dà l'Omu. Ci azzardemu dunque, certe volte, annantu à temi più intruspettivi, più filusòfichi...

Pinseddi chi lu rap sia unu mezu bonu pa fabbiddà di chisthioni pulitigghi e sutziali? A cà pubbricu fabiddeddi?
Pensate che il rap sia un buono strumento per veicolare messaggi sociali e politici? A che pubblico vi rivolgete?

Futta: Lu rap è cumunicatzioni a l'isthaddu puru, è fatzili da cumprindì, è drettu e bè ridesci a fabiddà di d'ugna arghumentu si trattaddu cumenti si tocca.
Eu in passona fabeddu a unu pubbrigu di "parthi" a la jenti cument’e me, chi no è la jenti cumuna, la jenti cumuna è chidda chi candu anda a vutà lu fazzi chena sapè cosa è fendi, eu soggu la jenti dibessa, chidda chi no anda a vutà e sà pa gosa no v’anda.

Spiri2all: U rap hè certu un mezzu apprupriatu pà fà passà u nostru missaghju mà un hè micca u solu è micca pà forza u megliu. Femu rap parchi hè u mondu musicale chi ci piacce u più, mà averebbemu pussutu fà hard-rock ò scrivà libbri tinendu sempre u stessu missaghju, u stessu segnu. Eppuri, u nostru rap, resistantu è anticapitallistu, tocca a ghjuventù è ancu un gran'publicu, hè in fattu a nostra vulintà (Chi piaccè di vede ghjenti di tutta età, di tutta dipindenza pà i nostri live!): Chi i nostri missaghjii sianu intesi dà tutti è ch’elli si sparghjenu. Cusì uniti, puderemu cambià à sucietà gattiva in a quale campemu !

In Sardhigna in chisthi usthimmi anni avemmu visthu un minori ma significattivu interessamentu di li giovani a la pulitiga soprattuttu a li chisthioni indipendentisthi. In Corsica li giovani si intesseggiani di pulitiga?
In Sardegna negli ultimi dieci anni abbiamo visto un piccolo ma significativo interessamento dei giovani alla politica e in particolare alle questioni sollevate dagli indipendentisti. In Corsica i giovani si interessano di politica ?

Spiri2all:
In Corsica, hè un pocu come in Sardegna. A crisa ecunòmica mundiale porta a ghjuventu à quistiunassi annantu à u so avvene, è annantu à tuttu ciò chi hè statu scrittu in i libbri di storia fine à oghje. Mà ci pare chi a scelta hè più larga in Sardegna: si pò avè idei senza esse stampilliatu di un versu ò d'un altru.

Cosa pinseddi di la crisi economica e di la situazioni pulitiga in Europa? Cali futuru videddi pa la Corsiga e la Sardhigna?
Cosa pensate dell’attuale crisi economica e della situazione politica in Europa? Quale futuro vedete per isole come la Corsica e la Sardegna?

Futta: Paj mè è sempri tempu di "crisi", eu soggu anti-capitalistha e assai vizinu a pinsamenti d'anarchia.
Fintz’a candu d’ugna omu no avarà a campà libaru paj mè sarà sempri crisi e motivu di gherrà. In Sardhigna eu iperu in d’unu futuru di indipendentzia, candu li sardhi podaranni dizidì a la sola di economia, d’ambienti etc. si vedarà avveru si l’ipiritu sardhu avarà ad iscì o si avaremmu a falà in d’unu buggiu più’ nieddu di chisthu.

Spiri2all: Pinsemu chi a crisa econòmica attuale hè una crisa maiò senza pricidente. U digitale hà permessu à l’ideazione capitalista di stendessi in tutu u mondu sanu. A prima cunsiquenza hè a mundialisazione finanziara. E banche è e chiffre valenu di più chi l’Umani. Cridemu chi e nostre isule sò troppu sottuposte à i paesi chi l’anu cunquiste, ch’issi paesi, elli stessi, sò troppu sottuposti à l’Auropa, è chi l’Auropa, ella, dipende di e banche è di u dollar… U cunstatu hè simplice, e nostre isule patenu di a stessa crisa chi u sistema capitalistu in u quale si movenu. In isse cundizione s’indibiliranu è solu un cambiamente radicale di u sistema puderà cunduce à un avvene ottimu.

Pinseddi chi l’indipendentzia sia una soluzioni chi seivvi pa la Corsiga e la Sardhigna?
Pensate che l’indipendenza sia una alternativa valida per la Corsica e per la Sardegna?

Spiri2all: L’indipindenza è forza una suluzione pà a Corsica è a Sardegna mà un semi sicuri di nulla parchì a ricuperazione è u fattu d’impatruniscessi di e lotte dà una ghjente poccu virtuosa vene sempre in issi mumenti. Mà ci vularebbe à campalla pà sapè. Ci pare ancu chi l’anarchìa potrebbe esse, in fine, una suluzione si l’Omu un era mica u so propiu pridatore. Ci sarìa sicuramente bisogna chi tutte l’isule di u Marritarraniu uniscenu e so lotte come tutti i populi in lotta pà à libertà pà sbuccà à issu scopu !

Futta: Paj me sia la Cossiga chi la Sardhigna abbisugneggiani avveru di l'indipendentzia, pa fà unu passu 'i lu futuru mica pa ammintà solu lu chi è passaddu.

In futuru v’aveddi in programma asthri prugetti in pari?
Avete per il futuro in programma altre collaborazioni fra artisti Sardi e Corsi ?

Spiri2all: Certu! L’Isulana Famillia va soppra l’arte, a musica è ancu soppra a pulìticha, ci unisce quant’è a storia cumuna di i nostri populi. Avemu massimi prughjetti inseme, mà un si pò dì oghje ciò chi sarà dumane.

Aveddi intinzioni di fà chistha esperienza in pubbriggu in Corsica?
Ripeterete questa esperienza dal vivo anche in Corsica ?

Spiri2all: Avemu digià sunatu cù Futta u 9 di marzu in Aiacciu, è hè statu un onnore d’esse invitati à ghjuccà in live in un centru suciale autoreghjitu in Porto Torres. Ci saranu, di sicuru altri cuncerti in live in Corsica, cù i prughjetti dà vene hè quasi una certitùdina.

Cà prugetti aveddi pa lu futuru?
I vostri prossimi progetti per il futuro?

Futta: Eu soggu fendi lu me album, no soggu ancora di prizisu candu esciarà ma credu prima di la fini di l'annu, unu prugettu in sardhu e in italianu, no vogliu di di più' abà acchì è ancora tuttu in cantieri!

Spiri2all: Travagliemu soppra à pezzi novi, cù Cors Bros Prod è l’Isulana Familia ancu. Oghje, circhemu soppratuttu à sunà in live pà fà scoprà u nostru missaghju è u nostru mondu musicale à un pùblicu più maiò: A resistenza si parsegui!

Intervista a cura di Daniela Piras e Giovanni Fara
con la collaborazione Marco Cualbu
Assòtziu Zirichiltaggia